SHABAKA & The ANCESTORS

mercredi 15 novembre 2017 / MCNN (Nevers)

 

Après les fils of Kemet, Shabaka Hutchings remonte un peu plus le fleuve de la parentèle et des origines avec ses Ancestors. Après la défaite rêvée et jouée juste avant sur la même scène par la bande à David Lescot, l’ouverture du set de Shabaka and The Ancestors s’offre comme une consolation magnifique. «In the Burning Republic of our heart / We need you People. »

Le sextet, resserré comme le pack des All Blacks, emprunte la voie jazz par la tangente qui écarta la doublette Sun Ra/Albert Ayler du commun des mortels. Deep jazz and Spiritual. Secoué régulièrement par les hypnoses vocales de Siyabonga Mthembu. Parfois diatribes fraternelles. Parfois engueulades jazz : « Species have failed ». Et face à la faillite des espèces, l’invocation se mue de temps à autre en convocation puissante par l’icône jazz montante britonne et les jazzmen sud-africains. Pas de bréviaire pas de discours. De la musique faite d’une puissance d’intimité fédératrice et de géométrie complexe. Fascinante. Parfaitement maîtrisée. Ligne droite du ténor de Shabaka Hutchings au drumming libre de Tumi Mogorosi. Triangle des perçus/basse/voix (Gontse Makhene/Ariel Zomonsky/Siyabonga Mthembu). Contrepoint solitaire du sax alto de Mthunzi Mvubu d’une sérénité imperturbable. Deep deep jazz. On entend les réminiscences du Brotherhood of Breath agité par Chris McGregor en Albion avec la même géopolitique Afrique du Sud-Angleterre. On entend le prolongement de l’afro-cubisme de Mulatu Astake, dont Hutchings fut compagnon au sein des Heliocentrics, repris pour le morceau de rappel. Pour hymne, plus justement. Car cette musique qui fonctionne par strates et recouvrements semble avant tout toute entière livrée à sa quête de nouveaux hymnes pour une nouvelle génération. « None of us knows why we’re here. We need you People. » Le set des Ancestors suit cette trajectoire. Hymne d’éveil. Puis hymne de réconciliation. Puis hymne seul.

 

Badneighbour

 

After his Sons of Kemet, Shabaka Hutchings goes a little further up the river of origins with his Ancestors. After the defeat dreamed and played just before on the same stage by the band to David Lescot, the opening of the set of Shabaka and The ancestors offers a magnificent consolation. "In the Burning Republic of our heart / We need you People."

The sextet is tightened like the All Blacks pack and borrows the jazz way by the tangent roadwhich removed the doublet Sun Ra / Ayler of the common people. Deep jazz and Spiritual. Shaken regularly by the vocal hypnosis of Siyabonga Mthembu. Sometimes fraternal curses. Sometimes jazz shouts: "Species have failed" if there is need for slogan like Black Lives Matter. And in the face of the bankruptcy of the species, the invocation transforms itself into powerful convocation by the rising British jazz icon and the South African jazzmen. No breviary. No speech. Music made of a power of unifying intimacy and complex geometry. Fascinating. Perfectly mastered. Straight line joins Shabaka Hutchings’ tenor to free drumming of Tumi Mogorosi. Note that Triangle of the percussions / bass / voice (Gontse Makhene / Ariel Zomonsky / Siyabonga Mthembu). And this solo counterpoint of Mthunzi Mvubu's alto sax filled with an imperturbable serenity. Deep deep jazz. One can remember of Chris McGregor’s Brotherhood of Breath played with the same geopolitics South Africa-England. One can consider this extension of Mulatu Astake's Afro-Cubism of which Hustings was a companion in the Heliocentrics. Afro-jazz anthems, more precisely. This music works by strata and overlays and seems above all entirely delivered to his quest for new hymns for a new generation. « None of us knows why we're here. We need you People. » The set of Ancestors follows this trajectory. Awakening anthem. Then hymn of reconciliation. Then hymn. Just hymn.